Inhuldiging stadhuis 1565
Penning op inhuldiging stadhuis van Antwerpen.
Materiaal: Koper.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 5,01 gram.
Diameter: Ø 29 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Datering: 1565
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Zicht op de voorgevel van het stadhuis van Antwerpen.
Opschrift:
· IVSTICIA · ET · FIDE ·
Met gerechtigheid en geloof
Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
De naakte liggende zeegod Scaldis/Schelde.
Op zijn hoofd een muurkroon, getopt met een hand.
in de rechter hand, een urn waaruit water
vloeit naar rechts.
In de linkerhand, een cornucopia/hoorn des overvloeds.
Rechts rietplanten.
Opschrift:
· FONS · RIGANS · OMNIA ·
Een bron die alles besproeit
Het jaartal in de afsnede.
· 1565 ·
Lit.: van Loon I, pag.222.
Dugniolle, 2410.
__________________________________________
Penning op het beleg van Antwerpen.
Door Alexander Farnése als hertog van Parma.
Materiaal: Zilver (Ag).
Massa: 24,2 gram.
Diameter: Ø 46 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend.
Graveur: Jacques Jonghelinck (1530-1606)
Datering: 1585
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Het geharnaste borstbeeld van de hertog van Parma,
met geplooide rolkraag, en omhangen met de orde van het Gulden Vlies.
In de schouderafsnede :
ET 40
Omschrift:
ALEXANDER FÆRNES : PAR : PLA : PRIN : BELG : DVM : GVB.
Deel deze pagina
Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
In een tent getopt met een vaan, een geopende voorhang.
Zittend op een veldbed, Alexander Farnese in bloot bovenlijf,
met uitstekende armen naar een sater.
Voorgesteld als Alexander de Grote.
De sater, met hoorns en bokkenpoten.
Op de achtergrond in de woelige Schelde,
een klein schip naar links varende.
De doorvaart word geblokkeerd door een herstelde brug.
In de verte de ondergelopen stad Antwerpen.
Omschrift:
CONCIPE CER/TAS SPES 1585
Overweeg echter hoop.
Lit.: Smolderen (1996) Jaques Jonghelinck, medailleur et graveur de sceaux, pag.356 nr.99b.
Van Loon, Histoire metallique des XVII provinces des Pays-Bas, Vol.I pag.354.
Erezuil voor de hertog van Parma 1585
Penning op Alexander Farnése als hertog van Parma
te Antwerpen.
Materiaal: Messing.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 21,61gram.
Diameter: Ø 43 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend.
Datering: 1585
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Het geharnaste borstbeeld van de hertog van Parma,
naar rechts met geplooide rolkraag,
en omhangen met de orde van het Gulden Vlies.
Omschrift:
ALEXANDER FARNES . PAR PLA PRIN BELG
DVM GVBERN .
Alexander Farnése, Prins van Parma en Placenze
Als landvoogd van de Nederlanden.
Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
Een overwinningszuil, waarop een beeld met
bevelhebbersstaf.
Onderaan tegen de sokkel twee geboeide gevangenen.
Het gesplitst jaartal ter weerszijden van de zuil.
15 / 85
Omschrift:
IN . VICTO . OPTI / MO . PRINCIPI
Aan de onverwinnelijke en beste prins.
Links en rechts een vruchtdragende lauwertak.
Lit.: G. van Loon, Histoire metallique des XVII provinces
des Pays-Bas, Vol.I pag.360.1.
Smolderen, (1996) Jaques Jonghelinck,
medailleur et graveur de sceaux, nr.97.
Teylers Museum Objectnummer TMNK 00275 (Zilver)
____________________________________________
Heldendood van Speijk 1831
Gedenkpenning op de Heldendood van
Jan Carel Joseph van Speijk.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 45 mm.
Aanmaakplaats: Utrecht.
Médailleur: David van der Kellen.
Datering: 1831
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Het omschrift:
DE ONSTERFELYKHEID IS ZYN DEEL.
Een dame legt een lauwerkrans op een gedenkzuil.
Een opstaande slang, aan haar hand en krans.
In haar linkerhand een bezem, met stofwolk.
Op de zuil, de ontploffende kanonneerboot.
Tegen de gedenkzuil, een wapenschild,
met het gekroond wapen van Nederland.
Onder de sokkel/afsnede de médailleur:
VAN DER KELLEN F
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Binnen een gesloten bloemenkrans.
In zeven regels.
JAN
CAREL JOSEPHUS
VAN SPEYK
HANDHAVER
DER HOLLANDSCHE VLAG
5 FEBRUARY
MDCCCXXXI
Lit.: Dirks 402, Bax 124.
__________________________________________
Heldendood van J.C.J. van Speijk 1831 (brons)
Gedenkpenning op de Heldendood van
Jan Carel Joseph van Speijk.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 46 mm.
Aanmaakplaats: Utrecht.
Médailleur: David van der Kellen.
Ontwerper: Jan Adam Kruseman.
Datering: 1831
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Op de Schelde, waar kanonneerboot nr. 2
in de lucht vliegt. Waarboven een Genius met
ongeschonden Nederlandse vlag ten hemel stijgt.
Omschrift :
DE VINDICE / CELSIOR IGNE.
Hoger dan het wrekende vuur.
In de afsnede de plaats en datering en de médailleur.
AD . ANTWERPIAM
V FEBR. MDCCCXXXI
D. VAN DER KELLEN F.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Binnen een open krans in vruchtdragende
eikentakken, onderaan dichtgemaakt met een strik.
In acht regels tekst.
★
J.C.J. VAN SPEYK
AD TUENDUM
BATAVI NOMINIS
ET
APLUSTRIS DECUS
ULTRO
INCENSA NAVE
MORTEM OPPETENS
Jan Carel Joseph van Speijk kiest vrijwillig de dood door zijn schip in brand te steken om Nederlands
roem en de vlag der voorvaderen te handhaven.
Lit.: Rijksmuseum Amsterdam, Identificatie PB 362.
Dirks 401, Bax 123.
_______________________________________________
Heldendood van J.C.J. van Speijk 1831 (zilver)
Gedenkpenning op de Heldendood van
Jan Carel Joseph van Speijk.
Materiaal: Zilver.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 46 mm.
Aanmaakplaats: Utrecht.
Médailleur: David van der Kellen.
Ontwerper: Jan Adam Kruseman.
Datering: 1831
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Op de Schelde, waar kanonneerboot nr. 2
in de lucht vliegt. Waarboven een Genius met
ongeschonden Nederlandse vlag ten hemel stijgt.
Omschrift :
DE VINDICE / CELSIOR IGNE.
Hoger dan het wrekende vuur.
In de afsnede de plaats en datering en de médailleur.
AD . ANTWERPIAM
V FEBR. MDCCCXXXI
D. VAN DER KELLEN F.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Binnen een open krans in vruchtdragende
eikentakken, onderaan dichtgemaakt met een strik.
In acht regels tekst.
★
J.C.J. VAN SPEYK
AD TUENDUM
BATAVI NOMINIS
ET
APLUSTRIS DECUS
ULTRO
INCENSA NAVE
MORTEM OPPETENS
Jan Carel Joseph van Speijk kiest vrijwillig de dood door zijn schip in brand te steken om Nederlands
roem en de vlag der voorvaderen te handhaven.
Lit.: Rijksmuseum Amsterdam, Identificatie PB 362.
Dirks 401, Bax 123.
_______________________________________________
100ste verjaring, Heldendood J.C.J. van Speijk 1831-1931
Gedenkpenning/medaille op de 100ste verjaring
van de heldendood van Jan Carel Josephus van Speijk.
Vereniging voor penningkunst
6de verenigingsjaar 1931
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 60 mm.
Aanmaakplaats: Voorschoten, Atelier Begeer.
Médailleur: Jacob Jan van Goor 1874-1956
Datering: 1931.
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
De buste van de Luitenant ter Zee 2e klasse
Jan Carel Josephus van Speijk in uniform.
Dragend de Militaire Willemsorde.
Omschrift:
JAN·CAREL·JOSEPHUS·VAN·SPEYK
♱ 1831 X 1931 ♱
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Kanonneerboord nr 2 op de reede van Antwerpen.
Op de achtergrond, de stad Antwerpen.
In de afsnede de datering van het gebeuren.
3 FEBRUARI 1831
Omschrift:
KANONNEERBOOT N°2 VOOR ANTWERPEN
_________________________________________
Historiepenning, op de "Eerste steenlegging van het Kattendijkdok te Antwerpen door koning Leopold I van België"
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 64 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Brussel.
Graveur/ontwerper: Laurent Hart (1810-1860)
Datering: 1856
Voorzijde: Binnen een geprofileerde met parels bezette boord.
De buste van Leopold I van België naar links.
Onder de schouderafsnede, de graveur.
HART F.
Laurent Hart (Fecit ?)
Omschrift:
LEOPOLDUS I. BELGARUM
REX. ANNO RIGNI XXV.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord,
en hoog versierde kabel/touwcirkel het omschrift.
MERGATURA RERUMPUBLICARUM ROBUR .
✶ ✶ ✶ ✶ ✶
In het veld, het rijkelijk versiert wapenschild van Antwerpen.
In zeven regels tekst.
OB PRIMUM
KATTENDYKIANI PORTUS
SAXUM
A REGE POSITUM.
XIX. AUG . MDCCCLVI.
J.FRANC. LOOS. CONSULE.
P. BOURLA. ARCHITECTO.
★
Vrijmaking van de Schelde 1863
Gedenkpenning op de "Vijmaking van de Schelde"
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 75 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: Alex Geefs.
Datering: 1863
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Het hoofd van Leopold I naar links.
In de halsafsnede de médailleur.
ALEX. GEEFS. FEC.
Opschrift:
LEOPOLD PREMIER / ROI DES BELGES
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Een naakte gevleugelde Genius vliegt met uitgestrekte
rechterarm naar links.
In de linkerhand, een touw waarmee hij een galei
voortsleept op de Schelde.
De galei geladen met de "Hoorn des overvloeds".
Op de steven van het schip een dolfijn.
Links in het riet , een urne waaruit water stroomt.
Op de achtergrond, een opgaande zon
en de 0nze-Lieve-Vrouwkathedraal .
In de boord van de afsnede de médailleur:
ALEX. GEEFS INV. ET FEC.
In de afsnede in twee regels:
TRAITÈS DES 12 MAI ET 16 JUILLET
I863
Opschrift:
L'ESCAUT / EST / LIBRE
Lit.: L. Pallemans-R. Verreet 1992 Antwerpen Maritiem in medailles pag.19 nr.A5. __________________________________________
Satirische penning, affaire De Buck 1865
Satirische penning/spotpenning, affaire De Buck.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 13,50 gram.
Diameter: Ø 32 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Antwerpen.
Graveur: Anoniem.
Datering: z.j. Ca. 1865
Voorzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord,
en lijncirkel het omschrift.
RENDEZ À CÈSAR CE QUI APPARTIENT À CESAR
Geef aan Caesar wat Caesar toebehoort
☆ INDIGESTION D’ESCOBARD ☆
De indigestie van Escobard (een beroemde jezuïet)
Een jezuïetenpriester met hoed staat voorover gebogen,
de linkerhand op de borst houdende,
met de rechterhand zijn soutane samenhoudende.
Munten overgevende in een buidel/tas, opengehouden
door een wegkijkende veroordeelde.
Dragende aan de rechter enkel, een ijzeren bol
aan een ketting.
Op de broek en jas van de geknielde gevangene
het nummer 13
Keerzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord.
In tien regels tekst:
UNE PAGE DE L’HISTOIRE
—-★—-
DE BUCK
FLÈTRI PAR LES JÈSUITES ;
RÈHABILITÈ
PAR L’OPINION PUBLIQUE ,
LES TRIBUNAUX BELGES
ET
PAR SES ENERGIQUES
DÈFENSEURS
PAUL JANSON & ROBERT
Een bladzijde uit de geschiedenis (Benoît) De Buck.
Geschandaliseerd door de jezuïeten, maar vrijgesproken door de publieke opinie, de Belgische rechtbanken en zijn enthousiaste verdedigers, Paul en Robert Janson.
Lit.: P. Callewaert, Satirische penning/spotpenning, affaire De Buck.
De affaire-De Buck, gaande over inbeslagname van testamenten en vervolgingen waarvan Belgische jezuïeten werden beschuldigd, was een van de grote juridische zaken die België in de jaren 1860 kenmerkte. De grote belangstelling voor dit schandaal, aangespoord door de liberalen, toonde de vijandigheid van de katholieke en liberale partijen die het tegen elkaar opnamen, en aanleiding gaf tot publicatie van verschillende pamfletten en op de uitspraak met het verspreiden van penningen. Benoit De Buck, neef van de erfgenaam, die pleitte tegen gerechtelijke intimidatie naar aanleiding van de beschuldigingen van de jezuïeten, werd triomfantelijk vrijgesproken voor het Hof van Assisen te Antwerpen.
___________________________________________________
Penning op het bezoek van de koninklijke familie aan Antwerpen.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 179,5 gram.
Diameter: Ø 72 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: François Ignace Baetes.
Datering: 1874
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
De stedemaagd van Antwerpen met lang kleed en muurkroon.
Gezeten op een troon, midden in de puinen van het Zuidkasteel.
Gesteund met de linkervoet op een steen.
Rechts het wapenschild van de stad Antwerpen, met mercuriusstaf.
Ze graveerd op een stenen tablet:
HEDEN 17 AUG. 1874
HEBBEN H.H.M.M.
DE KONING
EN DE KONINGIN
DE AFBRAAK VAN
HET ZUIDKASTEEL
BEGONNEN
Rechts een stenen muur in afbraak, met zicht op de Schelde.
Op de Schelde een varende driemaster naar links.
Links, een kanonsloop naar boven gericht.
Onder de heuvel, een gebouw in afbraak met tralievenster.
Boven de heuvel, de spits van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.
In de afsnede, de graveur/ontwerper.
F. BAETES FEC. ANTV.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Het omschrift:
BEZOEK DER KONINKLIJKE FAMILIE
✶ ANTWERPEN, 17 AUG: 1874 ✶
In een open vruchtdragende lauwerkrans,
onderaan dichtgemaakt met een lint.
Onder een koningskroon, drie medaillons.
Koning Leopold II naar rechts, koningin Marie-Henriette naar links.
Onderaan, prinses Louise naar links.
Penning op de verkozenen van de Katholieke Meeting van 1880.
Materiaal: Brons.
Massa: 43 gram.
Diameter: Ø 51 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: Atelier M. Mauquoi.
Datering: 1880
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Op een verhoogd reliëf/brede boord:
★ HET HUIS VAN ANTWERPEN AAN DE GEKOZENE
In het veld, het gekroond wapenschild van de stad Antwerpen.
Omsloten met een open krans van, eikenbladeren en laurierbladeren.
Waarop een banderol met
S . P . Q . A .
Sanatus Populusque Antwerpiensies.
Het bestuur en volk van Antwerpen.
Onder de banderol het atelier.
M. MAUQUOI.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Een open zegekrans, van eikenbladeren en laurierbladeren.
Onderaan dichtgemaakt met een lint.
In acht regels:
ZEGE
DER MEETING
8 JUNIJ I880
....⊱★⊰....
E. COREMANS, J. DE LAET
E. DE DECKER, A. GUYOT
V. JACOBS, E. MEEUS
BON E. OSY
★
Lit.: Souveniers Numismatiques du cinquantiéme anniversaire de l'indépendance de la Belgique (1885) Meeting catholique d'Anvers pag.31 nr.68 pl.VII nr.34.
Penning op Hendrik Conscience 1881
Penning op de taalgenoten van Hendrik Conscience.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 60 mm.
Aanmaakplaats: Brussel.
Graveur: Leopold Wiener
Datering: 1881
Voorzijde: Binnen een gladde cirkelrand en parelcirkel.
Het hoofd van Hendrik Conscience naar rechts.
Onderaan tegen de boord de médailleur.
LEOP WIENER
Keerzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boor.
Een open laurierkrans met drie sterretjes,
onderaan dichtgebonden met een strik.
In zes regels:
AAN
HENDRIK
CONSCIENCE
ZŸNE
TAALGENOOTEN
1881
_________________________________________
Penning op de 300ste geboortedag van Joost van den Vondel. °1587 † 1679
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 50 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Ontwerper: M. Vermeiren.
Datering: 1887
Voorzijde: Binnen een verhoogde profielboord.
De buste van Joost van den Vondel naar links.
Getooid met muts.
Onder de armafsnede :
M. VERMEIREN
Omschrift:
JOOST VAN DEN VONDEL
Keerzijde: Binnen een verhoogde profielboord.
In acht regels:
❀ DERDE EEUWGETIJ DER GEBOORTE ❀
VAN
JOOST VAN DEN VONDEL
PLECHTIG GEVIERD
TE
ANTWERPEN
DEN
18 EN 19 SEPTEMBER 1887
De afbeelding van de buste, is mogelijks geinspireerd op het schilderij van Ph. Koninck uit 1674 (Rijksmuseum Amsterdam)
Lit.: Zwierzina, nr. 747a.
Piet Calis, (208) Vondel, Het vehaal van zijn leven (1587-1679)
Penning op kunstschilder/beeldhouwer Quinten Massijs.
Materiaal: Brons.
Massa: 65 gram.
Diameter: Ø 46 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Brussel.
Ontwerper: François Alexandre Jacques De Grave.
Datering: z.j. Ca. 1816-1827
Voorzijde: Binnen
een verhoogde profielboord.
De buste van Kwinten Massijs naar links.
Getooid met muts, en versierde kraag.
Omschrift:
QUINTINUS / MATSYS
Onder de armafsnede :
F.DE GRAVE.F.
Keerzijde: Binnen een verhoogde profielboord.
In vijf regels:
NATUS
ANTVERPIA
AN . M . CCCC . L .
OBIIT
AN . M . D . XXIX .
Geboren te Antwerpen, anno 1450 er overleden 1529
Lit.: RBN 1902 pag.518.
Ch.Piot, Coins,Poinçons et Matrices appartenant à Etat, Bruxelles 1861.
Quinten Massijs werd rond 1466, vermoedelijk in Leuven geboren als tweede zoon van een edelsmid. Na afronding van zijn leertijd trok hij naar Antwerpen waar hij zich in 1491 als vrijmeester liet inschrijven in het Sint-Lucas of kunstenaarsgilde. In de decennia hierna ontwikkelde Massijs zich tot een van de grootste meesters in Antwerpen. In 1492 trad de kunstenaar in het huwelijk met Aleyt van Tuyl. Uit deze verbintenis werden drie kinderen geboren. Na het overlijden van zijn eerste vrouw hertrouwde Massijs in 1508 met Catharina Heyns. Bij haar verwekte hij nog tien kinderen. Twee zonen uit dit huwelijk, Jan Massijs en Cornelis Massijs, verdienden eveneens de kost als kunstschilder.
Quinten Massijs overleed in 1530 aan de gevolgen van de zogenaamde Engelse ziekte of zweetziekte. Hij werd begraven in het kartuizerklooster in de Antwerpse Sint-Rochusstraat, waar hij de laatste jaren van zijn leven ook gewoond had. Later werden de stoffelijke resten van de meester overgebracht naar de kathedraal in Antwerpen. Aan de Amerikalei in die stad is tegenwoordig een standbeeld van de kunstenaar te vinden.
______________________________________________
300ste verjaardag van de geboorte van Rubens
1577-1877
Hommage op de 300ste verjaardag van de geboorte
van Pieter Paul Rubens.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 173 gram.
Diameter: Ø 72 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: Eduard Louis Geerts.
Datering: 1877
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Een rechtstaande gevleugelde allegorisch figuur.
In de linkerhand een plaquette met vijf regels tekst.
AAN DEN
GROOTSTEN
VAN
ANTWERPENS
ZONEN
In de rechterhand, een palmtak.
Achter de dame het kasteel met handjes,
uit het wapenschild van Antwerpen.
Ter weerszijden de jaartallen
1577 / 1877
In de afsnede de graveur.
E. L. GEERTS F.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Centraal in een versierde cirkel, in zes regels tekst.
DRIEHONDERDJARIG
JUBELFEEST
DER
GEBOORTE
VAN
P. P. RUBENS
Omschrift:
STAD ANTWERPEN
❀ MDCCCLXXVII ❀
______________________________________________________
Opening Museum van Schone Kunsten 1890
Penning op de Plechtige opening van het
museum van Schone Kunsten te Antwerpen.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 107,78 gram.
Diameter: Ø 67 mm.
Aanmaakplaats: Brussel.
Graveur: Baetes.
Datering: 1890
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Het gekroond en versiert wapenschild van
de stad Antwerpen.
Gehouden door een wildeman en wildevrouw met knots.
Boven het wapen.
STAD ANTWERPEN
Onder het wapen de graveur:
F. BAETES . FEC.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Zicht op de voorgevel van het museum voor
Schone Kunsten te Antwerpen.
Boven het gebouw.
MUSEUM VAN SCHOONE KUNSTEN
In de afsnede in drie regels:
PLECHTIG GEOPEND
OP 11 OOGST
1890
_________________________________________
Belgica expeditie 1899
Penning op de Belgica-expeditie naar Antarctica,
door Kapt. De Gerlache en zijn manschappen.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 67 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveurs: Baetes en Van Perckh.
Datering: 1899.
Voorzijde: Gelegen in een glad veld.
Het versiert en gekroond wapenschild van Antwerpen.
Gehouden door een wegkijkende wildeman en
wildevrouw met knots op de schouder.
Boven het wapen:
STAD ANTWERPEN
In de afsnede de graveurs:
VAN PERCKH BAETES FEC
Keerzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord,
en parelcirkel het omschrift:
ONTDEKKINGSTOCHT·DER·BELGICA
·NAAR·DE·ZUIDPOOL
· AUG · 1898 - OCT · 1899 ·
Binnen een open vruchtdragende lauriertakken,
een stralende ster waaronder zeven regels tekst.
AAN
DEN BEVELHEBBER
A. DE GERLACHE
AAN
ZIJNE OFFICIEREN
EN
MANSCHAPPEN
____
____________________________________________
Penning op de plechtige inhuldiging van de nieuwe kliniek te Antwerpen.
Gemeenschappelijke Verzekeringskas van Bouwwerk, Handel en Nijverheid.
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 28 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Datering: 1909
Voorzijde: Binnen een versierde geparelde boord.
Centraal het wapenschild van de stad Antwerpen.
Getopt met een caduceus, waarboven een stralende ster.
Rond het schild, bouwvakkersgereedschap.
Omsloten met een kabel/touw versiering.
Tweetalig omschrift, in twee regels.
GEMEENSCHAPPELIJKE VERZEKERINGSKAS
VAN BOUWWERK HANDEL EN NIJVERHEID
. CAISSE COMMUNE D'ASSURANCE .
. DU BATIMENT DU COMMERCE ET DE L'INDUSTRIE .
Keerzijde: Binnen een versierde boord/rand.
Tweetalig schrift in tien regels.
TER
HERINNERING
AAN DE
INHULDIGING
DER KLINIEK
. 14 . JUNI . 1909 .
EN SOUVENIR
DE L'INAUGURATION
DE LA
CLINIQUE
༺༻
Blijde intrede koningspaar te Antwerpen 1912
Penning op de blije intrede van het koningspaar
te Antwerpen op 14 augustus 1912
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 68 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur/ontwerper: Dupon
Datering: 1912
Voorzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord.
De bustes van koning Albert I en koningin Elisabeth.
De koning in militair tenue.
In de schouderafsnede, de graveur.
J. Dupon
Omschrift:
HH · MM · DE KONING EN DE KONINGIN
DER BELGEN ·
Keerzijde: Gelegen in een glad veld.
In negen regels tekst:
HH . MM
KONING ALBERT
EN
KONINGIN ELISABETH
DEDEN
HUNNE PLECHTIGE INTREDE
TE ANTWERPEN
DEN 14N AUGUSTUS
1912
__________________________________________
Eerbetoon aan Albert I en Elisabeth 1922
Huldebetoon aan koning Albert I en koningin Elisabeth.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 69 mm.
Graveur/ontwerper: Alf. Mauquoy.
Aanmaakplaats: Brussel.
Datering: 1922
Voorzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord,
het opschrift.
ALBERTUS REX GLORIA BELGARIUM
Het gelauwerd hoofd van koning Albert I naar links.
Onderaan de medailleur:
ALF MAQUOY
Keerzijde: Binnen een gladde cirlelrand/boord.
Een dame met sluier staande op een wereldbol,
en gebroken zwaard, in haar rechterhand een bloem.
Omschrift:
HULDEBETOON AAN H.M.M.M. KONING ALBERT
EN KONINGIN ELISABETH
Links de letters PAX
Rechts het wapenschild van de stad Antwerpen,
onder het wapen het jaartal 1922
Aan weerszijden de jaartallen:
1914 / 1918
_______________________
Gedenkpenning op Karel Verlat 1924
Gedenkpenning op het 100ste geboortejaar van
kunstschilder Michel Marie Charles Verlat.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 70 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: Frans Jochems.
Datering: 1924
Voorzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord.
De buste van Karel Verlat naar rechts.
Opschrift:
1824 KAREL / VERLAT 1924
Rechts tussen de buste en de boord, de graveur.
F. Jochems.
Keerzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord.
De stedenmaagd van Antwerpen, met muurkroon.
Stooiende, bloemen over een schilderspalet.
Haar arm gesteund op het wapen van Antwerpen.
Rond het wapen een rozenhoed.
Op de achtergrond de stad Antwerpen.
Opschrift:
STAD ANTWERPEN
____________________________________________
Penning op het 50 jarig bestaan van het Drukkerijmuseum Plantyn.
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 65 mm.
Aanmaakplaats: Onbekend.
Graveur/ontwerper: Arthur Dupon (1890-1972).
Datering: 1926
Voorzijde: Gelegen in een glad veld.
De buste van Edward Moretus, lichtjes naar links gewend.
Rechts in de schouderafsnede, de graveur.
ARTHUR DUPON.
Rechts, het wapen van de familie Moretus.
Ter weerszijden van de buste.
JONKER
EDWARD / MORETUS
Keerzijde: Gelegen in een glad veld.
In zeven regels tekst.
OP TWAALF JUNI 1926
HERDACHT ANTWERPENS
MAGISTRAAT DE VYFTIGSTE
VERJARING VAN DE INRICHTING
DER
PLANTYNSCHE AARTSDRUKKERY
TOT OPENBAAR MUSEUM
Penning op het eeuwfeest 100 jaar België onafhankelijk.
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 28 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Datering: 1930
Voorzijde: Binnen een profielboord.
Het gekroond en versiert wapenschild van de stad Antwerpen.
Gehouden door een wildeman en wildevrouw met knots.
Keerzijde: Binnen een profielboord.
Het standbeeld van Silvius Brabo op een sokkel.
Omschrift:
ANVERS / ANTWERPEN
1830 / 1930
Silvius Brabo is een Brabants folklorefiguur, die volgens de legende een Romeins soldaat zou zijn geweest. Hij doodde de reus Druon Antigoon, hakte zijn hand af en wiep het in de Schelde. Het standbeeld werd door Jef Labeaux ontworpen in 1887 en groide uit tot het officiële symbool van de stad Antwerpen.
Penning op bouw van het Koninklijk Theater te Antwerpen.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 64 mm.
Aanmaakplaats: Brussel.
Graveur: Laurent Hart. (1810-1860)
Datering: 1934
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Zicht op het Koninklijk Theater van Antwerpen.
Boven het gebouw:
THÈÂTRE ROYAL D`ANVERS .
In de afsnede in drie regels.
COMMENCÈ EN 1829
ACHEVÈ EN
1834
Begonnen in 1829 voltooid in 1834
Inhuldiging Schelde tunnels 1933
Penning op de inhuldiging van de Schelde tunnels.
(Waaslandtunnel en Sint-Annatunnel)
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 70,5 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: Philo van Riel (1910-1970).
Datering: 1833.
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Het wapenschild van de stad Antwerpen.
Omsloten met een bogencirkel van 14 bogen.
Omschrift:
· INHULDIGING ·
· SCHELDE TUNNELS ·
I0 SEPT. I933
Keerzijde: Gelegen in een glad veld.
Twee vrouwen reiken elkaar de handen,
boven een tunnel.
Boven de uitgestoken armen, een stoomschip
varende op de Schelde naar links
Rechts tegen de rand, de graveur/ontwerper.
Philo Van RIEL
Onder de tunnel de letters:
I . M . A . L . S . O .
Intercommunale Maatschappij voor de
Linker Schelde Oever
_______________________________________
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord, en brede binnencirkel.
Het omschrift.
★ OFFERT PAR LA DEPUTATION DES ETATS DE LA PROVINCE
Aangeboden door de deputatie van de staten van de provincie.
In het veld, in vier regels.
A
P. BOURLA
ARCHITECTE
DE LA VILLE D' ANVERS
Aan Pierre Bourla, architect van de stad Antwerpen.
Boven de tekst, een lauriertak.
Onder de tekst, een ovaal wapenschild
op een cartouche doorstoken met een lint.
Herdenkingspenning op 75-jarig bestaan van de onafhankelijkheid van België, huldiging door de Duitse kolonie in Antwerpen.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 87, 10 gram.
Diameter: Ø 60,10 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: Louis Dupuis 1842-1921.
Datering: 1905
Voorzijde: Binnen een licht verhoogde rand.
Een gekroonde dame bied een ruiker bloemen aan de stedemaagd.
Links de zeegod, die uitkijkt over de Schelde,
op de achtergrond de O.L.Vrouwetoren.
Boven de toren een cherubijntje.
Op de sokkel van de stedemaagd, de graveur.
L.DUPUIS Fec
In de afsnede, de jaartallen.
1830-1905
Keerzijde: Binnen een cirkelrand/boord en lijncirkel, het omschrift.
HULDIGUNG DER DEUTSCHEN KOLONIE ANTWERPENS ZUR 75. JAHRESFEIER DER UNABHAENGIGKEIT BELGIENS.
Gelegen op een samengebonden eikentak en klimop.
Het gekroond wapen van Duitsland en het gekroond wapen van de stad Antwerpen.
Links onderaan, de initialen van de graveur.
LD
Louis Dupuis.
Herdenkingspenning op de Inhuldiging van de Kruisschanssluis door Koning Albert I en koningin Elisabeth te Antwerpen in 1928.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 270 gram.
Diameter: Ø 90 mm.
Aanmaakplaats: Brussel.
Graveur: Arthur Dupon, Atelier Fonson.
Datering: 1928
Voorzijde: Gelegen op een glad veld.
Een naakte geknielde Mercurius naar rechts,
en maakt zijn gevleugelde sandaal vast aan de linkervoet.
De mantel hangende over de linker schouder, opwaaiende naar links.
Links, de voorsteven van het schip "ANVERSVILLE" varende naar rechts.
Deels achter het schip een opkomende stralende zon.
Rechts en onder Mercurius, de ingang van de Kruisschanssluis.
In de afsnede het jaartal in Romeinse letters.
MCMXXVIII
Links in de afsnede, de graveur.
ARTHUR DUPON
Keerzijde: Tussen twee banderollen met de tekst:
KRUISSSCHANSSLUIS INGEHULDIGD
DOOR KONING ALBERT EN KONINGIN ELISABETH
Zicht op de Kruisschanssluis, bovenan een tweedekker.
Lit.: L. Pallemans & R. Verreet, (1992) Antwerpen Maritiem in medailles. pag. 30-31 A.24.
Beurs Diamanthandel
Gedenkpenning op de nieuwe aanbouw
voor diamanthandel te Antwerpen.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 70 mm.
Aanmaakplaats: Brussel, Atelier Fisch.
Médailleur; Albert Poels.
Datering: 1969.
Voorzijde: Gelegen in een glad veld.
Een geslepen diamant.
Op de achtergrond, de nieuwe aanbouw,
tegen de beurs voor diamanthandel.
Linksboven, het wapen van de stad Antwerpen.
Rechtsboven het logo van de beurs.
Onderaan diamantslijpers materiaal.
Rechts tegen de rand de initialen van de médailleur.
AP
Keerzijde: Gelegen in een glad veld.
In acht regels.
DEZE NIEUWE AANBOUW
VAN DE
N.V. BEURS VOOR DIAMANTHANDEL
WERD PLECHTIG INGEHULDIGD
DOOR
Z.K.H. PRINS ALBERT
ANTWERPEN 9 OKTOBER
1969
Lit.: JEGMP 1985, J. Lippens pag 162 nr.21.
__________________________________________
400ste verjaardag overlijden Gerard Mercator 1994
Enkelzijdige penning/médaille op de 400ste verjaardag
van het overlijden van cartograaf Gerard Mercator.
Materiaal: Tombak.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 80 mm.
Graveur: Paul Huybrechts.
Aanmaakplaats: Onbekend.
Datering: 1994
Voorzijde: Gelegen op een glad veld.
Gerard Mercator naar links.
In zijn handen een wereldbol en passer.
Het versiert opschrift:
Gerard
Mercator
1512
1594
Rechts tegen de boord de médailleur.
PAUL HUYBRECHTS '94
Keerzijde: Blanco.
_____________________________________________